Wat is een Toxidrome?

De term toxidrome wordt gebruikt om een ​​groep symptomen veroorzaakt door een overdosis beschrijven. Inzicht in de verschillende toxidromes is belangrijk voor medische professionals, omdat vroegtijdige onderkenning van de reden waarom een ​​patiënt met een bepaalde set van symptomen helpt snelle behandeling te vergemakkelijken. Voorbeelden hiervan zijn de anticholinerge, cholinerge, kalmerend-hypnotische, en sympathicomimetica toxidromes.

Toxidromes meestal ontwikkelen na gevaarlijke niveaus van giftige stoffen hebben opgebouwd in het lichaam. Vele malen de inname van teveel van een bepaald type geneesmiddel veroorzaakt kenmerkende symptomen die lijken op een geordende wijze als geneesmiddelconcentraties verhogen in het lichaam. Artsen proberen te leren en te begrijpen deze toxidromes omdat het herkennen van een verzameling van symptomen die kunnen wijzen op een diagnose. Dit is vooral belangrijk in een noodgeval setting, zoals om patiënten de juiste behandeling tijdig kan een kwestie van leven en dood.

De anticholinerge toxidrome is een voorbeeld van een groep symptomen die kunnen worden veroorzaakt door inname van overmatige hoeveelheden van bepaalde chemicaliën. Patiënten met deze set van symptomen droge ogen, droge mond, verhoogde lichaamstemperatuur, gebrek aan zweten, stuipen, een vertraagde hartslag en verlaagde bloeddruk. Uiteindelijk, hartritmestoornissen - of onregelmatige hartslag - kunnen ontwikkelen en levensbedreigend zijn. Fysostigmine wordt vaak gegeven als een tegengif.

Patiënten weergeven van de symptomen van een cholinerge toxidrome hebben gewoonlijk de tegengestelde symptomen die met een anticholinerge toxidrome. Ze hebben last van overmatige speekselvloed, diarree, zweten, urine-incontinentie, scheuren van de ogen en wazig zien. De meest voorkomende reden voor het ontwikkelen van deze aandoening is de blootstelling aan pesticiden, die vaak chemische stoffen die de afbraak van cholinerge stoffen in het lichaam te voorkomen bevatten. Tegengif voor deze aandoening zijn de medicijnen atropine en pralidoxime.

Het nemen van buitensporige hoeveelheden sedatieve-hypnotische middelen kan ook leiden tot een toxidrome. Stoffen zoals alcohol, barbituraten en benzodiazepinen vaak verantwoordelijk voor het veroorzaken van deze symptomen. Patiënten ontwikkelen een verlaagd niveau van bewustzijn, hebben een vertraagde snelheid van de ademhaling, en hebben een verlaagde hartslag. Het tegengif voor deze medicijnen is afhankelijk van de stof ingenomen. Vaak patiënten die in de meldkamer met deze symptomen komen krijgen automatisch flumazenil, die de effecten van de benzodiazepines omkeert.

Toxische niveaus van stimulerende middelen zoals cocaïne en methamfetamine kan een sympathicomimeticum toxidrome, die wordt gegeven deze naam omdat deze medicijnen het lichaam activeren sympathische zenuwstelsel, een deel van het lichaam die verantwoordelijk is voor de vecht-of-vlucht belemmert. Betreffende patiënten hebben symptomen zoals verhoogde hartslag, hoge bloeddruk, verhoogde lichaamstemperatuur, schudden, roeren en angst. De behandeling van dit syndroom vaak ondersteunend betekent dat patiënten krijgen medicijnen en behandelingen die de symptomen veroorzaakt door de behandeling van een overdosis.

  • "Toxidrome" verwijst naar een groep symptomen veroorzaakt door een overdosis.
  • Een giftige niveau van cocaïne kan sympathomimetisch toxidrome veroorzaken.